Mit andet hjem

Efter måneders venten sad jeg spændt i flyet med destination mod Krabi, Thailand. Med sommerfugle i maven fik jeg en varm velkomst i lufthavnen af en medarbejder fra Projects Abroad og 5 andre frivillige.

Jeg boede sammen med de andre frivillige på Utopia resort, som ligger lidt uden for Ao Nang. Man er omgivet af mangroveskov, hvor man fra spisearealet kan se aberne lege i skovkanten og omgivelserne tilbyder også besøg af andre eksotiske dyr.

Vi var i alt 7 frivillige på projektet, da jeg kom, så jeg lærte hurtigt de andre at kende og inden de første 2 uger var gået, havde jeg erhvervet mit advanced dykkercertifikat og deltog i de forskellige projekter bl.a. etableringen af et affaldssorteringsanlæg på en lokal skole.

Disse to uger var de hårdeste af i alt 3 måneder, idet jeg skulle vænne mig til de nye omgivelser og kulturen, samtidig fik jeg en hverdag, hvor alt kommunikationen foregik på engelsk – hvilket dog har betydet, at mit engelsk er forbedret og det nu er naturligt for mig at kommunikere på engelsk.

Jeg havde aldrig prøvet at dykke før og tanken om at skulle stole på et instrument for at jeg kunne få ilt var grænseoverskridende. Det første åndedrag under vandoverfalden var nervepirrende, men også spændende at overlade noget så vigtigt til en lille mekanisme i mit udstyr. Jeg overvandt hurtigt frygten og fandt det beroligende under vandet.

Det er en utrolig og vidunderlig verden under havoverfladen og til trods for at vi vendte tilbage til de samme dykkersteder, så vi altid noget nyt. Vi oplevede både skildpadder, sepiablæksprutter, dragefisk og meget andet. En dag, hvor vi var på vej hjem fra dykning omkring Phi Phi, var vi så heldige at se omkring 20 delfiner svømme omkring vores båd. Det var en sjælden oplevelse og folk var på få sekunder ude på dækket og spejdede efter delfinerne, som blev omkring os i 20 minutter, før de forsvandt.

Formålet med dykkene var, at vi skulle observere havmiljøet, så vi talte bestemte fisk og vurderede om havbunden bestod af sand, koraller eller sten og noterede det på vores tavler. Disse informationer blev videregivet til et marinecenter i Phuket.

Vi lavede også debris, hvor vi ryddede op på havbunden og vi deltog i et større arrangement med regeringen, hvor vi i fællesskab med andre dykkere fjernede affald omkring Phi Phi. Der blev fundet alt fra et anker til en køkkenvask – i alt 3 tons affald fik vi fjernet fra havbunden. Det var en virkelig fed oplevelse, hvor vi følte os som et fællesskab og en del af noget større, samtidig kunne vi se med vores egne øjne, at vi gjorde en forskel.

En gang om måneden tog vi til et redningscenter for skildpadder i Phuket, hvor vi gjorde rent i tankene, skildpadderne befandt sig i. Det var hårdt arbejde, hvor vi skrubbede algerne og andet møg af overfladerne, så skildpadderne ikke blev belemret med disse bakterier.

Skildpadderne, der befinder sig her, er enten syge eller skadet, så de ikke kan overleve i naturen. Ofte har de mistet en fod ved sammenstød med bådenes propeller. De har også en skildpadde, som blev skadet under tsunamien i 2004, hvor skjoldet blev så bøjet, at den ikke kan overleve i naturen. Det er en enestående oplevelse og man får muligheden for at komme helt tæt på disse dyr.

En gang om ugen havde vi beach clean-up, hvor vi tog på en lokal strand og samlede affald op. Vi kunne tydeligt se forskel på, om stranden var befolket eller om det var en af de mere rolige strande, f.eks. standen ved Ao Nang, hvor folk kunne gå fra 7-eleven over for at sidde og kigge ud over vandet. Her fandt vi altid omkring 200 cigaretskodder og diverse madpapir. I forhold til dykning var det ikke en aktivitet, vi jublede over, men det var noget, vi skulle gøre som en del af projektet og der var brug for, at vi kom og tog affaldet, for ellers ville det bare ende ude i havet, hvor dyrene desværre ville tro, at det var føde.

Vi deltog i en fælles beach clean-up, hvor vi med børn fra den lokale skole, politiet og andre lokale trimmede stranden for skrald. Det var meningsfuldt og givende at gøre dette med børnene, da de er med til at sikre fremtiden for deres lokalområde og de gjorde det med smil og latter.

Hvis du går og overvejer at deltage i dette projekt, så gør det. Det er et virkeligt fedt og givende projekt, hvor du lærer noget om miljøet og får lov til at gøre en forskel. Du kommer til at samarbejde med nogle, som virkelig er passioneret for deres arbejde og glædelig byder dig velkommen.

Jeg har virkelig nydt mit ophold og jeg gør det gerne igen. Jeg har mødt mennesker fra hele verdenen og fået venner for livet, og jeg er blevet introduceret til noget så utroligt som dykning – en verden du ikke kan forstille dig!

Anja S i Thailand

Frivillige er alle forskellige og har derfor forskellige oplevelser. Dette er en personlig beretning, og din egen oplevelse på projektet kan være helt anderledes. Vores projekter udvikler sig løbende med tiden. Vind og vejr kan også have en indflydelse på dit arbejde på projektet. Vi anbefaler derfor, at du bruger disse beretninger som inspiration og forholder dig til selve projektbeskrivelsen eller kontakter vores rådgivere.

Vil du gerne tale med os?

Tag en snak med en af vores eksperter på