You are from: United States, Go to our American website.

Projects AbroadProjects Abroad

Natur & Miljø i Ecuador - Eva Brorsen

Eva og Darwins himmerige på jord

Søløver på stranden i Ecuador

Jeg husker tydeligt første gang, jeg hørte om Galapagos i en biologitime om evolution og Darwin i gymnasiet. Øerne var for mig noget historie og land, der lå MEGET langt væk, så da jeg læste om Natur- & Miljøprojektet på Projects Abroads hjemmeside, var jeg helt solgt. Det virkede pludselig ikke umuligt at komme dertil – og det ville være mere end en drøm at prøve at bo, arbejde og gøre en forskel der.

Rejsen til Galapagos var lang og spændende. Det var første gang, jeg skulle rejse alene udenfor Europa, så jeg var meget spændt og en smule nervøs over det hele. Jeg mødtes med en anden dansk pige i Quayaquil i Ecuador, og vi fløj sammen til Galapagos den næste morgen – ret så spændte!

Frivillige poserer i Ecuador

Vi blev hentet i den lille lufthavn på øen, San Cristóbal, af en ansat hos Projects Abroad, og så blev vi sat af ved de familier, vi nu engang skulle bo hos de næste måneder (jeg var af sted i ti uger). Jeg blev sat af ved et lille blåt hus og modtaget af en smilende familie bestående af en mor med tre børn på henholdsvis 8, 10 og 16 år, en hund og tre katte. Mit værelse var fornemt indrettet med seng, garderobe og vaskekurv, og der boede også en anden frivillig ved familien.

Næste dag var første arbejdsdag med conservationteamet. Vi kørte ud til Galapaguera, som er et breeding center for kæmpeskildpadderne for øen. Her skulle vi bære mad op til forskellige spisesteder i terrænet, vi skulle rengøre vandstederne, hjælpe til med optælling af skildpadderne i forskellige aldre og indhegninger.

Frivillige klar til jul i Ecuador

Andre dage vandrede vi f.eks. i højlandet (minder lidt om en regnskov uden at være det), hvor vi, for at redde den truede fugleart Galapagos Petrel, lagde rottegift ud. Vi arbejdede også i nationalparkens kæmpedrivhus, hvor vi plantede, lugede og lærte om oprindelige og truede plantearter, som vi senere satte ud i naturen.

Vi monitorerede søløver og havleguaner på strandende, og vi samlede skrald ved Punta Pitt på øen, hvor havstrømmene skyller tonsvis af menneskeskabt havaffald fra hele verden op på stranden. Det dræber de dyr, der spiser det eller bliver fanget i det.

Eva monitorerer havleguaner

Jeg havde haft spansk tre år gymnasiet, hvilket gjorde at mit ”spansk-udgangspunkt” ikke var helt i bund, da jeg ankom. Naomi, min værtssøster på 10 år, skrev hver aften nye ord, jeg havde lært i løbet af dagen, ned på min iPad med tilhørende emoji-symboler ved siden af – i tilfælde af, at jeg skulle glemme deres betydninger igen. Det hjalp utroligt meget, og jeg blev en del bedre til sproget under mit ophold.

Jeg var af sted i perioden november til januar, så jeg skulle holde jul og nytår hjemmefra for første gang. Det var meget anderledes med varmt vejr, sommertøj, plastikjuletræer og anderledes traditioner. Utroligt lærerigt og interessant. En dag lavede jeg risengrød og konfekt (simpel udgave: marcipanstykker med chokolade på toppen), og sammen med en anden dansk og to tyske frivillige lavede jeg en adventskrans til værtsfamilien, som kiggede meget forundret, da de så den… - efter et par dage var stearinlysene bøjede pga. varmen.

Juleaften i Ecuador

Jeg undgik ikke hjemve i starten af mit ophold, men da jeg kom ”på den anden side” af det, kunne jeg mærke, jeg var blevet styrket. Man udvikler sig nemlig først, når man kommer ud af sin comfort zone. – Det er aldrig sjovt, så længe det står på, men bagefter er det det fedeste at have skubbet sig selv lidt længere ud  Det synes jeg virkelig er værd at huske på.

Galapagos med dets dyreliv i hav og på land, dets natur og dets lokale med deres kultur har en særlig plads i mit hjerte, og jeg kan kun VARMT anbefale dig at overveje et af Projects Abroads spændende projekter på denne destination!

Læs mere om projektet her