You are from: United States, Go to our American website.

Projects AbroadProjects Abroad

Gratis engelskundervisning giver elever i Heredia et forspring

Hvert år i begyndelsen af februar måned forbereder skoleelever i Costa Rica sig på det nye skoleår. Sommerferien ligger ofte midt i den tropiske regntid fra midten af december til begyndelsen af februar. Denne ferie er derfor et godt tidspunkt til at udvikle de studerendes færdigheder. Frivillige fra Projects Abroad greb denne mulighed for at tilbyde gratis engelskundervisning til alle studerende, der har lyst til at deltage.

Projects Abroad frivillig fra vores undervisningsprojekt læser højt for pige på lokal skole i Costa Rica Frivillige arbejder sammen med studerende fra State University i New York (SUNY)-Cortland College of Education om at undervise i timerne, der bliver afholdt på Escula Braulio Morales Cervantes i centrum af Heredia. Formålet med disse undervisningstimer er at give lokale skolebørn muligheden for at interagere med elever som har engelsk som modersmål. På samme tid er det en strålende mulighed for hands-on erfaring for de deltagende frivillige, som her får rig mulighed for at lede undervisningen og kommunikere på tværs af sprolige og kulturelle barrierer.

I takt med at de frivillige arbejder på at lære elevernes sprog, og eleverne øver sig på deres engelske sprogfærdigheder, skabes et enestående rum for gensidig læring. Det skaber en skarp kontrast til den typiske læringsdynamik i klasseværelser, da sprogbarrieren gør at  eleven og læreren befinder sig på ligestillede platforme.

”Jeg vil gerne have, at de får en fornemmelse af, hvordan det er at undervise i engelsk,” forklarer SUNY-Cortlands gruppeleder og uddanelseslektor, Valeri Widdall. ”Forhåbentlig kommer de til at bidrage med deres egne livshistorier, som de kan bruge til at hjælpe deres elever i undervisningen. Jeg vil have dem til at bevæge sig ud af deres egen comfort zone og udvikle sig professionelt, følelsmæssigt og socialt.”

I Costa Rica er gode engelskkundskaber vigtige for at klare sig godt. Internationale virksomheder bidrager med størstedelen af jobmulighederne for middelklassen i Costa Rica, og herudover har turistindustrien brug for medarbejdere med gode engelskkundskaber. Derfor begynder mange børn at lære engelsk fra de er helt små og engelsk er også en vigtig del af pensum i både folkeskolen og gymnasiet. 

Selvom engelsk er en vigtig brik i spillet om gode jobmuligheder, har de fleste offentlige uddannelsesinstitutioner svært ved at finde kvalificerede engelsklærere. Dette resulterer i mangelfuld undervisning med dårlig udtale og mangel på praktisk viden.

Engelsklærer uddeler præmier, cerifikater og medaljer til vinderen og 2. pladsen ved stavekonkurrencen i engelsk i Hereida”Ideen med at have frivillige til stede i klasseværelserne er i bund og grund, at vi kan drage fordel af, at engelsk er deres modersmål,” fortæller Andres Mendoza, der er formand for Ministeriet for offentlig uddannelse i Heredia. ”Med de frivilliges hjælp er vi i stand til at få det engelske sprog til Costa Rica ganske gratis, og vores elever bliver konfronteret med en anderledes kultur med andre normer og traditioner. Eleverne har godt af at lytte til engelsk med korrekt udtale.”

Det er andet år, at frivillige har kunnet planlægge og udføre disse særlige undervisningstimer i løber af skolernes ferie, der løber over en måned i januar og to uger i juli. Fordi man indser betydningen af det engelske sprog for jobmuligheder i Costa Rica, forsøger undervisningsministeriet i stigende grad at promovere engelskundervisning.

Efter initiativ fra tidligere frivillige fra det amerikanske fredskorps, var skoleåret 2015 det andet år, hvor Uddannelsesministeret afholdt en konkurrence i engelsk sprog på offentlige skoler over hele landet. Konkurrence indholdt bla. en traditionel stavekonkurrence, hvor elever konkurrerer ved mundligt at stave ord på engelsk. I den seneste konkurrence, blev eleverne desuden bedt om at præsentere en improviseret tale, hvor de blev bedømt på grammatik og talefærdighed.

Konkurrencen startede i klasseværelserne, men blev efterhånden landsdækkende på EARTH University i Guapiles i November i 2015. Der blev uddelt priser, som bl.a. bestod af legater til sprogskoler og lokale universiteter.

Projects Abroad bidrog med sponsorater for den regionale konkurrence, og frivillige der arbejdede med undervisning deltog ved at agere oplæsere og dommere i klasseværelset. Udover direkte engagement i konkurrencen, er de frivillige med til at give eleverne den nødvendige engelskundervisning inden konkurrencen. Syv elever fra Projects Abroads partner skoler vandt konkurrencen for deres distrikt og kom videre til den regionale konkurrence.

Måske er den kulturelle udveksling i virkeligheden det vigtigste aspekt ved at lære et andet sprog.

”Støtten fra vores frivillige er meget vigtig, fordi de ike kun hjælper os med at lære engelsk,” tilføjer Mendoza. ”De hjælper os med at udveksle idéer om andre emner som f.eks. historie, biologi eller globalisering. Vi har set, hvordan de deltager i aktiviteter, hvordan de virkelig leverer og hvordan de respekterer og tager sig af eleverne. Deres hjælp har uden tvivl været vigtig for vores skoler.”

Find ud af mere om vores undervisningsprojekter i udlandet.

 

 

 

Tilbage til nyhedslisten

Kontakt os på:
(+45)­­ 42 40 90 20

Abonnér via RSS

Nyheder Feed
Tilbage til toppen ▲