You are from: United States, Go to our American website.

Projects AbroadProjects Abroad

Humanitært arbejde i Ecuador - Carolina Schmidt

Carolina på Galapagos

Frivillig på humanitært projekt på Galapagos Carolina på sit humanitære projekt på Galapagos På udflugt i Ecuador San Christobal i Ecuador

Da jeg først ankom til San Cristóbal var jeg så nervøs; jeg var dog så heldig at have fulgtes med en anden pige fra Guayaquil, så vi kunne dele vores nervøsitet. Vi blev samlet op i lufthavnen af en fra Projects Abroad, som fulgte os til vores værtsfamilier. Jeg var den sidste til at blive sat af, og jeg sad meget spændt i taxaen og opfangede alle indtryk jeg nu kunne nå på vejen. Jeg blev afleveret hos min værtsfamilie, som tog rigtig godt imod mig. Da jeg ankom, var der et par helligdage, så jeg havde god tid til at lære min nye familie rigtig godt at kende. Allerede første dag tog min værtsfar mig med en tur bag på sin scooter, så jeg kunne se byen og mine nye omgivelser. De første par dage var jeg så træt hele tiden; alt var nyt: klimaet, menneskerne, sproget, maden, ja alle ens omgivelser, der var mange nye indtryk!

Jeg boede med mine værtsforældre. Derudover havde jeg en jævnaldrende værtssøster og to ældre værtsbrødre. Mindst én gang om ugen var vi alle samlet til familiemiddag, hvilket var et højdepunkt på ugen.

Den efterfølgende første arbejdsdag blev jeg af min værtsfar kørt til Projects Abroad-kontoret, hvor en af medarbejderne fulgte mig hen til mit projekt.

Mit projekt

Mit projekt var i en børnehave hvor jeg allerede første dag blev mødt med åbne arme, en masse spørgsmål og kram. Jeg var i en børnehave klasse med 5-årige, hvor jeg fulgte og hjalp læreren.

Da mit spanske var lidt begrænset var det lidt af en udfordring, men med fagter og så videre fungerede det fint. Da jeg ankom, var mit spansk meget begrænset, men da jeg tog afsted var det forbedret rigtig meget. Man lærer det meget hurtigt, når man ikke rigtig har et alternativ.

Jeg kunne ikke have valgt et bedre projekt at komme på, alle børnene var så søde, og jeg fik oveni købet en masse sprogligt ud af det også. Børn er så ligefremme, de vil lege og snakke med dig, uanset om du kan deres sprog eller ej. Det var en kæmpe oplevelse at være med til at kunne gøre noget for andre, samtidig med at man selv fik en stor oplevelse under opholdet. At se børnene kunne mere og mere, fordi man gav sig tid til at sætte sig ned og hjælpe dem, det var alt tålmodigheden værd.

Weekenderne

Allerede en af mine første weekender tog jeg med nogle andre nyankommne frivillige til nogle af de andre øer for at se os lidt omkring. Vi besøgte øen Santa Cruz og derefter Isabela. Begge to rigtig flotte steder, helt anderledes fra livet på San Cristóbal. På vores tur fik vi snorklet i Los Tuneles, set en masse forskellige dyr, besøgt flotte strande, hang ud med de lokale og så hikede vi vulkanen Sierra Negra.

I weekenderne har man en masse muligheder for at tage på dagsture, eller hele weekend ture. Min værtsfamilie samt Projects Abroad medarbejderne var gode til at hjælpe og fortælle os om forskellige ture vi kunne tage på. Der er jo så meget at opleve på de flotte øer.

Kan ikke andet end varmt anbefale at være frivillig i Ecuador, det er en oplevelse for livet.

Læs mere om projektet her

Se videoer om Humanitært arbejde her

Carolina Schmidt

Denne frivilligberetning kan indeholde referencer til frivilligt arbejde på børnehjem. Find ud af mere omkring Projects Abroads nuværende holdning til frivilligt arbejde på børnehjem, og vores fokus på helhedsorienteret arbejde med børn.