You are from: United States, Go to our American website.

Projects AbroadProjects Abroad

Sådan holder du formen på en længere rejse: 8 gode råd

  Kommentarer

03. marts 2015Asien, Afrika, Latinamerika, Natur, Rejsetips
Forfatter: Josias Juliussen


Igennem mine egne erfaringer og andres, giver jeg her otte gode råd til hvordan, man opretholder en sund og aktiv livsstil på en længere rejse.

1. Transportabelt træningsredskab

Brug disse gummibånd til at styrketræne på hotelværelset

Foto: Nikolaj Enoch

Når man har rejst en del, bliver det efterhånden rimelig standard at pakke en kuffert eller rygsæk. Man ved, hvad man absolut ikke kan undvære og hvad, der aldrig blev hevet op af baggagen sidste gang. Men en ekstra ting man kan overveje at pakke med, hvis man f.eks. følger et træningsprogram nede i fitten og ikke vil gå på kompromis med dette under rejsen, er elastiske bånd (powerbands) fra f.eks. www.funktionelfysik.dk. (NB: skifter snart til www.performancelab.dk)
De kommer i forskellige farver, der hver indikerer en trækkraft til forskellige styrke, stabilitets – og konditionstræningsøvelser.
Et fantastisk smart redskab, der næsten intet fylder og kan give hotelværelse-træningen et helt nyt løft.

Dette tip kommer fra Nikolaj Enoch, der selv har brugt disse på sine rejser. Du kan følge ham for flere gode træningstips og motivation på instagram: https://instagram.com/nikolajenoch/

2. Find det lokale fitnesscenter

Træn med de lokale på ferien

Image courtesy of Flickr, UNAMID Photo

Personligt har jeg ikke råd til at gå efter et hotel, der har et fitnesscenter og ofte er faciliteterne heller ikke den højere pris værd. Derimod har jeg været heldig med at charmere mig ind på større hoteller i nærheden af min egen mere beskedne bolig og for at bruge deres fitnesscentre eller motionsrum. Helt lovligt selvfølgelig og mod en lille betaling.
Kvaliteten af disse svinger meget og kan være alt fra rustne håndvægte til det helt store maskineri.
Men det kan faktisk være sjovere at finde øens/landsbyens fitnesscentre og løfte lidt jern med de hårde lokale drenge og piger.
Min pointe er, at det tit er muligt, at finde noget der ligner et sted, hvor muskler bliver større og fedt forbrændes, hvis man leder længe nok.

3. En fysisk udfoldelse om dagen

Hiking er godt for formen når man rejser

Foto: Josias Juliussen

En anden rigtig god måde at bekæmpe fedtforøgelse på, når man rejser i længere tid, er at forlade strandstolen. Sørg for at få lavet noget aktivt, så ofte som muligt. Hvad enten det er at hike op af et bjerg, løbe en tur langs stranden eller powerwalke gennem storbyens gader, så er der altid noget aktivt, man kan tage sig til.

Gør det f.eks. til en vane at få lavet noget hver morgen. Hvis man befinder sig i troperne er det mere behageligt på denne tid af døgnet og så har du fint tid til at dase ved pool eller hav efterfølgende. Og det er endda med god samvittighed, for du har vitterligt lige gået i fire timer for at se (endnu) et tempel.

4. Det lokale køkken

Hellere frisk lokal mad end fast food

Foto: Josias Juliussen

Nu nytter det jo ikke kun at være aktiv i og udenfor træningscentret, det handler i endnu højere grad om den mad, der indtages.
Min personlige erfaring er, at der er en del kalorier at spare, hvis man holder sig til den lokale mad og ikke falder for fristelserne i de efterhånden allestedsværende fast food-restauranter.
Det er næsten altid muligt at finde steder, der serverer lækre, proteinrige retter med et væld af grøntsager, og efter diæt kan man jo bestille ris, pasta osv. til og fra. Husk at holde øje med størrelsen af de portioner, du får serveret. De kan ofte være ret voldsomme og unødvendigt store.

5. Mad i baggagen

Lækre proteinbarer stiller sulten

Image courtesy of Flickr, m01229

Alle der har rejst i længere tid og med flere destinationer som delmål, ved at det kan være rigtig svært at finde sunde alternativer, når man bogstavelig talt er på farten. Lufthavne, togstationer og busterminaler, er ikke ligefrem kendt for deres store udvalg af bland-selv-salater og low-carb proteinbarer. Pak derfor taskerne med et udvalg af sunde snacks, der kan lede tankerne væk fra McD’en, der garanteret lurer rundt om hjørnet. Af personlige favoritter kan jeg anbefale de geniale Quest-barer, der smager fantastisk, kommer i et væld af varianter, samt har et højt indhold af protein og et acceptabelt kulhydratniveau. Andre gode snacks at have ved hånden, mens tiden skal slås ihjel i flyet, banegården eller langdistance-bussen, er bl.a. mandler og tørret kød (jerky, biltong).

6. Motiver hinanden og afstem forventningerne

Gruppe løber i bjergene

Image courtesy of Flickr, akunamatata

Hvis man rejser som et par eller en gruppe, er det vigtigt at afstemme ens forventninger om at holde den sunde livsstil hjemmefra. Få snakket om det inden, så der ikke opstår misforståelser omkring dine intentioner om først at ramme træningscentret, inden turen går til stranden eller hvad, der nu ellers er planlagt. Dine rejsepartnere har muligvis ikke brug for den samme aktivitet på rejsen, men der skal være plads til alle. Så snak om det.

Endnu bedre, for dem som har lyst til at opretholde formen, er det at have en makker, der også har lyst til træning og sunde måltider. Men feriefornemmelserne kan jo tage overhånd, og der er det vigtigt at motivere hinanden, så der ikke bliver taget for mange nemme løsninger.

7. ’Loose the booze’

Vil du holde vægten så hold dig fra alkohol

Foto: Josias Juliussen

Jeg ved ikke hvad det er, men når jeg nærmer mig ækvator og varme himmelstrøg, får jeg bare mere lyst til ekstremt søde/sure og KOLDE drinks. Og det skal der helt sikkert være plads til.
Men sagen er bare den at jo mere alkohol, der ryger indenbords, des sværere er det at holde den slanke, sunde linje. Så alt med måde – selvom det kan være svært til tider.

8. Vær realistisk!

Det er også godt at få slappet af

Foto: Josias Juliussen

Og sidst men ikke mindst, så husk, at du ikke er derhjemme i den daglige trummerum – heldigvis – du oplever verden! Det er derfor lige det mere udfordrende at opretholde træningsrutiner og spisevaner, men det er ikke umuligt, som disse råd viser. Der er dog ingen grund til at banke sig selv oveni hovedet, hvis alt ikke lige går efter planen. Det er en del af charmen ved at rejse, at man ikke helt kan forudse, hvilke situationer, mennesker og træningscentre, man møder på sin vej.

God (sund) tur!

Del artiklen:

Glem ikke at sprede ordet og fortæl endelig, hvad du synes om bloggen!

Søg i bloggen efter kategori

Søg i bloggen

Følg os

Abonnér via RSS

Projects Abroad Blog Feed
Kontakt os på:
(+45)­­ 42 40 90 20

Søg i bloggen

Abonnér via RSS

Projects Abroad Blog Feed

Søg i bloggen efter kategori

Tilbage til toppen ▲