You are from: United States, Go to our American website.

Projects AbroadProjects Abroad

Natur & Miljø i Costa Rica - Agnes Varga

Agnes Varga

Ja, det kan sagtens kaldes et eventyr: en spændende og måske farefuld oplevelse som ligger langt fra hverdagen og jeg føler mig som en eventyrer, der udforskede, for mig, ukendte områder.

Selv om tiden flyver af sted, dukker minderne fra turen op hver dag med glædelige hukommelsesbilleder, og når musikken fra Costa Rica fylder rummet, kan kroppen næsten ikke sidde stille. Jeg bliver helt glad af at høre den rytmiske musik – det er umuligt andet.

Efter projekterne blev udvalgt, destinationen bestemt og flyvebilletten købt voksede forventningens glæde fra dag til dag.

Lidt ekstra udfordringer er altid godt, så jeg besluttede mig for at lære sproget, (så meget man nu kan nå i løbet af tre måneder) og startede på et spansk kursus. Motivationen var høj, fordi jeg godt vidste, at om kort tid ville jeg komme til at have brug for det i det virkelige liv.

Det er slet ikke nemt at begrænse sig til kun 20 kg bagage i to måneder og til to meget forskelligartede projekter, samt gaver og donationer, men det lykkedes efter flere forsøg og en tung rygsæk som håndbagage. Udsigten til mulig vask begge steder, lettede også beslutningen.

Mens vinteren indtog Danmark, rejste jeg til det varme Costa Rica helt opstemt af det ukendte. Ja, jeg noterede alle navne, telefonnumre, adresser, kodeord og tog mine sikkerhedsforanstaltninger, men det var slet ikke nødvendigt.Lige fra begyndelsen til enden har det hele været fint organiseret af Project Abroad. Jeg blev hentet i lufthavnen, i hovedstaden San José, og indlogeret i Hotel Santa Maria for en nat. Næste morgen blev jeg kørt til busstoppestedet, fik købt billetten til bussen, og blev afhentet igen i på busstationen i Nicoya efter fire timers kørsel. Vi kørte til den første destination: Nationalparken i Barra Honda.

Det var så overvældende, alle var søde og venlige både personalet og de andre frivillige, og naturen omkring mig kunne jeg bare ikke få nok af! Selv efter en måned fandt jeg hver eneste plante, de mindste myrer, de mørke aber, mm. så spændende, at mit kameras kapacitet skulle udvides!

Jeg føler mig meget heldig, at jeg kunne få lov til at deltage i de mange forskellige projekter. Det indebar bl.a. at nedstige 17 m lodret med sikkerhedsudstyr til parkens berømte drypstenshule, kravle igennem næsten umulige smalle sprækker, sidde i 41 m´s dybde i total mørke. Super god start! Vi samlede affald i og ved en flod, samlede frøer til nyplantning af skovens træer, fejede stier rene for nedfaldne blade, lavede nye stier med machete til forskningsprojekter i ikke- udforskede områder af parken, satte sommerfuglenet og flagermusnet op, og havde skolebørn på besøg til undervisning. Vi renoverede en af de kabiner, hvor vi frivillige boede, arbejdede med skovl og spade ved køkkenafløbet, hjalp til i køkkenet med forberedelse af maden og oprydning efter måltiderne, samt andre lige så spændende opgaver, så som beskrivelse af habitater, fange frøer om aftenen, holde øje med sjældne papegøjer, mm. Arbejdslyst, udholdenhed, interesse, fleksibilitet, humor og en vandflaske skulle der til, men resultatet var altid opløftende.

Agnes Varga

Hvert projekt kunne uddybes i spændende detaljer med sjove oplevelser, men flagermusprojektet fortjener en smule ekstra redegørelse, fordi det forgik om natten og det øgede jo spændingen. Vi lå på den bare skovbund og ventede på mærkelige besøg af forskellige dyr, men jeg tror de var mere bange for vores lyde end omvendt, så hverken slanger eller krybdyr nærmede sig vores midlertidige territorium. Flagermusene blev indfanget i net, undersøgt, målt og vejet, ”en negl lakeret” (for lettere genkendelse, hvis de skulle flyve i samme fælde igen) og sluppet fri efter strabadserne.

De kæmpede bravt, derfor var det nødvendigt at holde dem i handsker.

Vampyrflagermusene havde uden tvivl flotte tænder og en rødlig, lidt gennemsigtig hud. Man må sige at de lever op til deres navn.

Agnes Varga

At vi skulle gå flere kilometer op og ned ad bjerget i et ujævnt og stenet terræn gjorde koncentrationen mere skarp og kroppen mere parat.

Hjertet bankede af flere grunde, da jeg skulle sige farvel til mine nye venner og de flotte omgivelser, men nye udfordringer ventede mig i byen Liberia i Costa Rica.

Bylivet er i stor kontrast til naturens stille skønhed, dog har byen sine privilegier med dets forretninger, hvor man kunne købe en ny chip til sin mobil til lokal brug, besøge de flotte kirker, deltage i den kæmpe byfest: FIESTA med dans, musik og tyreridning:

Derudover var der træningscentre, biograf og danse-studie, hvor man kunne lære de lokale danse, samt gå i den spanske skole og forbedre sine sprogkundskaber. Jeg har haft glæde af alle de muligheder, mens jeg boede hos en yderst venlig familie med mit helt eget værelse. Her fik jeg særdeles velsmagende og varieret mad, blev kørt til universitetets swimmingpool om morgenen flere gange om ugen og kom med på udflugt til stranden.

Jeg arbejdede hver dag i en lokal børnehave, hvor børnene var mellem to til seks år. De var rigtig søde, velopdragene og glade. Pædagogen var venlig både mod børnene og mig. De var meget kreativ og tog gerne imod mine ideer og forslag. De medbragte også materialer vi kunne bruge i hverdagen. Der er også blevet købt nye ting til børnehaven, såsom legetøj til børnene og madrasser til at sove på. Tandplejens donation fra Danmark: tandbørster og tandpastaer blev også flittigt brugt. Det var jeg glad for.

Agnes Varga

Hver dag havde jeg individuel spansk undervisning, uden tvivl en god investering. Min værtsfamilie kunne ikke tale engelsk, så udviklingen på sprogområdet var forrygende.

Hver eneste dag havde sin charme, men weekendernes oplevelser er ubeskrivelig vidunderlige. Vi, mig og de andre frivillige, tog på opdagelse hver weekend til andre National Parker, nød de smukke udsigter, den anderledes flora og fauna. Vi udfordrede os i Monteverde med canopy over trætoppene, Tarzanswing i 60 meters højde og Supermanfly i 1 km´s længde.

Vi gik over 8 broer bygget højt oppe mellem træerne, besøgte en kaffe farm med rundvisning og smagsprøver.

Vi har badet ved forskellige ”playas”, surfede i bølgerne, kiggede ned i vulkanske kratere og gik på vulkanske bjerge med boblende mudder og dampende svovlgasser. Vi har badet i laguner med smukke og høje vandfald og nød de varme kilder med afslappende varmt vand.

Det er umuligt at sige hvilke af oplevelserne der var de mest spændende, men en uden tvivl uforglemmelig oplevelse for mig var River-rafting i Balsa floden. I en kæmpe gummibåd kæmpede vi os gennem klipper og sten i det skummende vand ”fighting for vores liv”! Selvfølgelig var alt sikkerhedsudstyr i orden, og guiden var opmuntrende, men denne oplevelse lever stadig stærk i min hukommelse.

Agnes Varga

Min rejse ”helt alene” til Nicaragua er også et skarp minde. At vandre igennem grænsen med en rygsæk uvidende om vej og retning kræver sin styrke. Belønningen var farverige bygninger i byen Granada, kajaking i mangroveskoven med privat guide, tur til Masaya vulkanen og markedspladsen, mødet med en helt hvid kirkegård med flotte store mausoleum grave og et dansk flag der førte ind i et museum med krukker fra gamle dage.

Hvor er det dejligt at jeg blev bedt om at skrive denne beretning og dermed genopleve dagene i Costa Rica.

For mig var det et eventyr, en oplevelse der aldrig falmer, og som vil leve videre i min erindring resten af mit liv.

”If you never try – you will never know!”