You are from: United States, Go to our American website.

Projects AbroadProjects Abroad

Natur & Miljø i Costa Rica - Astrid Martin

Natur & Miljø i Mexico og Costa Rica – Astrid Martin

Min første morgen på mit eventyr i Mellemamerika vågnede jeg op hjemme hos en sød dame ved navn Choco. Jeg var ankommet aftenen før til byen Guadalajara i Mexico. Det havde været en lang rejse, og jeg kunne næsten ikke forstå, at jeg nu var startet mit eventyr. Jeg skulle bo hos Choco et par dage sammen med en pige fra Italien, før jeg tog videre ud til Skildpaddefarmen ved den lille by Tecoman.

På skildpaddefarmen boede jeg sammen med andre frivillige i telte på stranden. Om natten patruljerede vi langs stranden på quatbikes for at finde æg. Vi lærte en masse om skildpaddetyperne og hvilke farer, der findes for dem. Om morgenen lavede vi praktisk arbejde som at feje palmeblade sammen og grave render til tidevandet. Vi havde også til opgave at spotte fugle i lagunen tæt på, og vi førte statistik over arter og antal. Som hjælp havde vi en lille robåd, kikkerter og fuglebøger.

En gang om ugen tog vi ud på en krokodillefarm i nærheden og hjalp til med arbejdet med krokodillerne. Natur & Miljø i Mexico og Costa Rica – Astrid Martin Det bedste af det hele var at slappe af sammen med de andre frivillige. Vi blev alle som søskende til hinanden på meget kort tid. Midt på dagen tog vi gerne ind til byen for at gå på internettet og slentre lidt rundt. Om aftenen tog vi tit hen til lagunen og fik nogle Coronaer. Det var super hyggeligt og spændende og en hel anden atmosfære, end man er vant til.

Natur & Miljø i Mexico og Costa Rica – Astrid Martin

Efter en måned i det tørre Mexico, tog jeg videre til frodige Costa Rica. Her tog jeg ud til Nationalparken Barra Honda for at arbejde i en måneds tid. Tempoet var meget højere her end i Mexico. Vi arbejde hårdt i ca. 7 timer hver dag. Det var varmt, og man fik virkelig pulsen op. Vi var rundt og sætte kameraer op for at filme dyr, rydde stier, sætte sommerfuglenet op, fange flagermus om natten m.m.

Lige ude for parken lå ”Manuels bar”, hvor vi tit gik ned om aftenen. Hernede var også en pool, som vi kunne bruge i dagstimerne. Sammenholdet mellem de frivillige var helt fantastisk. Vi var 11 frivillige, som besluttede at rejse på en forlænget weekend til Panama. I weekenderne var jeg rundt og se hele Costa Rica sammen med forskellige frivillige, jeg mødte. Om aftenen lavede vi pokertuneringer, fester og så film.

Natur & Miljø i Mexico og Costa Rica – Astrid MartinDa mine to eventyrsmåneder var gået, kunne jeg simpelthen ikke tage hjem. Jeg blev nødt til at blive længere. Derfor aflyste jeg mit fly og blev en måned længere i Costa Rica. Først rejste jeg lidt med nogle andre frivillige, og derefter boede jeg hos en veninde i hovedstaden San José. Mine oplevelser i Mexico og Costa Rica var meget forskellige, og jeg ville ikke have været foruden nogen af dem. De to lande er meget forskellige og super gode at kombinere. Arbejdet og tempoet i landene er også meget forskelligt.

Nu er det snart et halvt år siden, jeg kom hjem og jeg har stadig kontakt med størstedelen af dem, jeg mødte på min rejse. En af de frivillige jeg mødte, har også været i Danmark og besøge mig. Det var en uforglemmelig rejse og tankerne hænger kun ved, hvornår den næste mulighed for at komme af sted igen melder sig.

Læs mere om projektet her