You are from: United States, Go to our American website.

Projects AbroadProjects Abroad

Medicin & Sundhed, Almen Medicin i Tanzania - Malene Lund og Thomas Frisk

Tanzania 2010/2011 – vores livs oplevelse

Malene Lund og Thomas Frisk

Jeg har siden jeg var 16 år, drømt om at rejse til Afrika og arbejde som frivillig. D.23. maj 2009 mødte jeg Thomas for første gang til karneval i Aalborg, hvor jeg spurgte ham om han ville tage med mig til Afrika. Det ville han gerne, og uden at kende hinanden særlig godt, arrangerede vi rejse og ophold gennem Project Abroad. Eftersom vi kun havde hørt godt om Tanzania, Arusha, var det nu vores destination. Vi skulle være af sted i 3 måneder, og kunne godt tænke os både at arbejde på et børnehjem og på et hospital. Vi havde ligeledes en ide om, at vi godt kunne tænke os at komme på safari, tage til Zanzibar og bestige Kilimanjaro. Men hvordan skulle vi kunne nå alt det? Vi kontaktede derfor Projects Abroad og fik aftalt, at vi kunne være den 1. måned på et børnehjem der hedder Chiswea, dernæst kunne vi rejse rundt i 1 måned, for så til sidst arbejde på Saint Elisabeth hospital i 1 måned.

1.måned

Da vi kom til busstationen i Arusha, blev vi hentet af Regan fra Projects Abroad og vist ud til vores host family som bor i Sinoni. De var rigtig glade for at se os, og vi blev budt hjertelig velkommen. Vi blev vist rundt i byen Arusha, og fik alt den vigtige information omkring byen og oplysninger omkring vores projekter. Dagen efter blev vi introduceret til børnehjemmet Chiswea, hvor vi kun var kort den første dag. På Chiswea bor der 48 gaderamte børn mellem 10 og 29 år, som hver især har deres helt egen livshistorie. Nogle har været udsat for incest og prostitution, andre har ingen familie at gå til og har derfor boet på gaden. De fleste af børnene går på Nikido school tæt på børnehjemmet. Børnene vasker selv deres tøj og laver selv mad, som typisk består af ris og brune bønner. Da man aldrig rigtig vidste hvor mange børn der var på børnehjemmet om dagen, var det svært at lave noget fælles for dem alle. De ting vi lavede, var typisk spil og lege. I samarbejde med børnene, lavede de deres eget mikado spil. Thomas øvede boksetræning med drengene, som var et kæmpe hit. Og ellers bestod dagen i at snakke med, og være der for børnene. De var meget interesserede i hvor vi kom fra, så vi har også kigget en del på verdenskort.

Malene Lund og Thomas Frisk

Ca. 12 af drengene trænede taekwondo et par gange om ugen, hvilket de gik meget op i og var rigtig dygtige til. En tidligere frivillig havde derfor sponsoreret en tur for dem, til Nairobi, hvor de skulle deltage i en stor turnering. Han kontaktede os og spurgte, om vi var interesserede i at deltage med børnene og tage billeder og filme dem. Han ville betale det som det kostede, for at vi kunne komme med. Og så var næste stop Nairobi i Kenya. Børnene var så fine da vi hentede dem, de havde ens træningsdragter på. Da vi kom til Nairobi blev vi hentet af vores kontaktperson, som hjalp med at få os indlogeret på et hotel. Vi stod tidlig op og spiste morgenmad. Drengene var meget imponerede da de både fik æg, brød og the. Der var også tv på deres værelse, så det kunne ikke blive meget bedre. Turneringen gik fint, og ud af de 12 drenge som var med, fik vi 1 guld, 1 sølv og 1 bronze medalje. Det var så flot af dem, og de var rigtig stolte. Søndag morgen stod vi igen tidligt op, for at køre tilbage mod Arusha. Da vi kom til grænsen mellem Kenya og Tanzania fik vi lidt at spise, og vi gav alle sammen en sodavand. Det er utroligt hvor glade de kunne blive over sådan en lille ting, som vi andre tager for givet. Efter turen fortsatte hverdagen på Chiswea, og vi har virkelig fået et godt forhold til mange af børnene.

2.måned

Vi tog til Zanzibar for at slappe af og nyde den smukke ø. Vi mødtes med 4 af vores venner fra Danmark, som vi bl.a. skulle holde nytår med på øen. Der er så utrolig smukt på Zanzibar, og vi vil klart anbefale alle at tage dertil. Dog kunne vi bedst lide de steder, hvor der ikke var så meget turisme. Vi arrangerede tur til safari i 4 dage, hvor vi skulle sove i telt blandt alle dyrene. Det var en meget speciel oplevelse, og vi var da også en smule utrygge ved tanken om, at der gik dyr rundt om vores telt. Men en super lækker tur, hvor vi fik set alle de dyr, vi gerne ville se. Vi kom endda rigtig tæt på både løver, leoparder, elefanter og flodheste. Alle burde tage på safari, når de nu er i Afrika. Da vores venner fra Danmark var taget hjem, ville vi gerne bestige Kilimanjaro. Dette er en ubeskrivelig oplevelse, og alle pengene værd, selvom det koster omkring 7000kr pr. person. Man bliver presset til det yderste, og tror aldrig at man når toppen. Men med lidt vilje og mod, så er man fremme ved skiltet på toppen af Kili, toppen af Afrika. Det er rigtig hårdt og man får virkelig blod på tanden, og er parat til næste bjerg Mount Meru. Det må blive næste gang vi tager til Afrika. Da vi kom ned fra Kili, tog vi til social, som foregår hver torsdag, som er en social sammenkomst med alle de andre frivillige. Det er en god måde at lære hinanden på, og udveksle erfaringer på kryds og tværs.

3.måned

Malene Lund og Thomas Frisk

Vi blev budt velkommen hos vores anden host family, som bor i den anden ende af byen, nemlig Kundayo. Her boede vi sammen med familien Rumanyika, som er en meget business egnet familie, så det var lidt som at bo på hotel. Her boede vi tilfældigvis sammen med 2 andre danskere, som vi stadig har en del kontakt til. Vi skulle nu arbejde på Saint Elisabeth hospitalet, og blev kort efter introduceret til doktor Thomas. Jeg skulle arbejde på medicin afdelingen, og Thomas nede i laboratoriet. Der var ikke så meget at lave for os, så for det meste kiggede vi bare på, hvordan lægerne og sygeplejerskerne gjorde deres arbejde. Det blev lidt for kedeligt for os begge, så vi skiftede arbejde til et andet hospital, hvor vi skulle arbejde på en fødeklinik. Her er der tale om ekstrem anderledes kultur i forhold til hjemme i Danmark. Kvinderne føder nærmest på kryds og tværs, og selve stedet er ikke særlig sterilt. Malene Lund og Thomas Frisk De havde ikke mange midler f.eks. handsker og medicin. Der skulle spares på disse ting, men vi tog ingen chancer mht. at have handsker på. Det er barske løjer, og man ser ting som man aldrig ville få lov at se i Danmark. En ekstrem oplevelse, som vi sent vil glemme. Vores host family var aldrig hjemme, så vi besøgte ofte vores gamle host family. De blev så glade når vi kom og hyggede os med dem, og var altid velkomne. Der brugte vi det meste af vores fritid, når vi ikke var sammen med de andre frivillige eller på arbejde. Det var alt hvad vi havde på hjertet, vi håber denne artikel har givet folk mod og lyst til at rejse til Tanzania som frivillig.

En stor tak til Project Abroad, uden jer ville vi ikke have oplevet så meget. Tak til Shirima family og Rumanyika family, vi er dybt taknemmelige for at måtte bo i jeres hjem og være en del af jer.

Take care everybody.

Læs mere om projektet her