You are from: United States, Go to our American website.

Projects AbroadProjects Abroad

Humanitært arbejde i Fiji - Signe Nielsen

Frivilligt arbejde Frivilligt arbejde Frivilligt arbejde

Da jeg en kold nat i begyndelsen af januar satte mig i bilen for at køre mod lufthavnen, var det med en super spændt og nervøs følelse i maven. Jeg havde aldrig før været væk fra min familie i mere end et par uger af gangen men var nu på vej til Fiji hvor jeg skulle bo de næste 3 måneder.

Da jeg efter en lang flyvetur stod i Nadi lufthavn og fandt ud af at min bagage ikke var kommet længere end til Los Angeles, var det noget træt og noget forvirret jeg gik ud for at møde Saula der skulle køre mig hjem til min værtsfamilie. Selv om det var meget tidligt om morgenen var det meste af familien allerede oppe og spændte på at møde mig. Familien bestod af forældrene, en barnepige og fire børn under syv.

Frivilligt arbejde

De første par uger gik med at vænne sig til den fugtige varme, lære at finde rundt, møde de andre frivillige og så selvfølgelig arbejdet på børnehjemmet. Jeg havde hjemmefra været spændt på at se børnehjemmet og blev derfor glædelig overrasket da jeg så hvor fint der var og hvor mange ting børnene havde. Det viste sig dog hurtigt, at damerne der arbejdede der havde svært ved at få pengene til række til mere end mad og de vigtigste regninger og at en stor del af deres ting derfor var doneret af besøgende.

Jeg arbejdede hver dag fra 9 til 12 og af og til også fra 14 til 17. Hver dag var der en fast rutine hvilket betød, at vi altid startede ude på en lille terrasse med at tegne eller synge før det var tid til en formiddagssnack. Herefter gik vi som regel ind et stykke tid før vi fortsatte med at lege udenfor indtil frokost, hvorefter det var tid til et bad og en middagslur.

Ved siden af arbejdet brugte jeg tiden sammen med de andre frivillige og min familie. I weekenderne var der tid til at tage på forskellige ture – både på øen Viti Levu hvor vi boede, men også ud til de andre små øer hvor man kunne slippe lidt væk og bare nyde at være turist for en dag eller to.
Til hverdag tog vi for det meste på stranden om eftermiddagen eller ind til byen og de aftener hvor den ikke stod på afslapning hjemme, gik vi som regel ud og fik på den måde også nogle rigtig gode, lokale venner hvilket var rart.

Alt i alt havde jeg 3 helt fantastisk måneder og sidder nu tilbage med en masse dejlige minder og nye venner fra forskellige steder i verden.

Læs mere om projektet her

Se videoer om Humanitært arbejde her